شرایط امامت
متکلمان شیعه بر خلاف اهل سنت عصمت از ارتکاب خطا و گناه رااز شرایط لازم امامت می شمارند .و آن را با توجه به وظایف و مسؤلیت هایی که بر عهده اوست ضروری میدانند.
متکلمان شیعه بر خلاف اهل سنت عصمت از ارتکاب خطا و گناه رااز شرایط لازم امامت می شمارند .و آن را با توجه به وظایف و مسؤلیت هایی که بر عهده اوست ضروری میدانند.
امامت در دیدگاه شیعه منصبی الهی است و از اصول دین می باشد اما اکثر عالمان اهل سنتامامت را از فروع دین و در زمره مسائل فقهی و احکام عملی به شمار می آورند.
امامت در دیدگاه شیعه منصبی الهی است و از اصول دین می باشد اما اکثر عالمان اهل سنتامامت را از فروع دین و در زمره مسائل فقهی و احکام عملی به شمار می آورند.
اهل سنت،امامت را منصبی الهی نمی شمارند و در نظر آنان،امام با آرای مردم یا نمایندگان آنان انتخاب می شود.ولی در رأی شیعه،امامت منصبی الهی و تداوم بخش رهبری پیامبری پیامبر در امت اسلامی است.
دلیل اثبات قدرت مطلق خداوند آن است که اگر مشیت او به فعلی تعلق پذیرد،
هیچ امری نمی تواند از انجام آن فعل جلوگیری کند؛زیرا همه موجودات مخلوق اویند و در تمام شؤون خود به او وابسته اند.
عقاید:
معنای قدرت الهی:
قادر بودن خدا به این معناست که اگر مشیت او به انجام فعلی تعلق پذیرد،آن را انجام می دهد و اگر مشیت او به ترک آتعلق گیرد،آن را
ترک می کند.البته خداوند بر خلاف مخلوقات مختاری مانند انسان که برای ترک یا انجام کاری از انگیزش های بیرونی تأثیر میپذیرد،هیچ
فعلی را در اثر انگیزش هایبیرونی انجام نمی دهد.
1.قدرت داشتن بر انجام کار یعنی قادر بودن به انجام یا ترک آن کار.
2.فاعل قادر نه تنها هنگام انجام کاربلکه قبل از انجامش قدرتش را دارد.
3.قدرت به دو امر انجام وترک فعل تعلق دارد.
4.قدرت در مقابل عجز می باشد پس آتش نه قادر است و نه عاجز از سوزاندن.
یکی از اوصاف ثبوتی وذاتی خداوند،قدرت است که آیات زیادی خدارابه نام قادروقدیرخوانده است.قدرت هم ازجمله ی اوصافی است که مرتبه ی محدودی ازآن دروجود ماهست وبرای همین مفهوم قدرت وعجزتا حد زیادی برای ما روشن است.
تعریف قدرت: قادرکسی است که اگربخواهد فعلی را انجام می دهد واگربخواهد آن را ترک می کند.پس کسی قادربه انجام کاری است که آن کارتابع خواست و مشیت او باشد پس آتش قادرنیست وقدرت سوزاندن راندارد زیرا سوزاندن ازمشیت وخواست اونیست ونمی تواندهروقت که خواست سوزاندن را ترک کند.
براساس تعریف به اصولی دست می یابیم:
ادامه دارد.